Ekspertas apie oro baliono nelaimę: kritimui įtakos galėjo turėti ir keleivių veiksmai

  • Teksto dydis:

Dėkingas šalies reljefas leidžia lietuviams mėgautis oro balionų pramogomis, deja, kartais tokie skrydžiai pasibaigia nelaimėmis. Anot Kauno technologijos universiteto (KTU) Mechanikos inžinerijos ir dizaino fakulteto Aviacijos inžinerijos studijų programos dėstytojo, doc. Sauliaus Japerto, svarbu pabrėžti, kad balionų valdymas – kompleksiškas užsiėmimas.

Šią savaitę įvykusi nelaimė, kai Šilutės rajone nukrito oro balionas su žmonėmis, – ne pirmoji tokia mūsų šalies istorijoje. Norint suprasti, kaip tokios nelaimės gali nutikti ir kaip jų būtų galima išvengti, būtina žinoti keletą dalykų.

Oro balionų konstrukcijos ypatumai

Anot doc. S. Japerto, dar nuo brolių Mongolfje, kurie pirmieji sukonstravo oro balioną ir juo pakilo į orą, laikų XVIII a. oro balionų konstrukcija išliko bemaž nepasikeitusi. Šiuolaikinę oro baliono konstrukciją sudaro trys pagrindiniai elementai:

1. Kupolas. Jis gaminamas iš tvirtų nailono medžiagų, tokių kaip poliesteris arba poliamidas. Kad audinys nepraleistų oro, kita pusė padengta drėgmei atsparia medžiaga (dažniausiai poliuretanu). Dėl tvirtumo ir standumo korpusas yra apklijuotas juostomis vertikalia ir horizontalia kryptimis. Kupole yra anga pripildyti oru ir specialus vožtuvas darbo terpei išleisti. Kupolo segmentų dydis ir skaičius lemia konstrukcijos keliamąją galią.

2. Degiklis (vienas ar daugiau). Degiklis šildo orą po kupolu ir taip pripučia įrenginį. Dujos (daugiausia propanas) naudojamos kaip kuras. Šiuolaikiniai degikliai yra apsaugoti specialiais gaubtais ir turi patikimą reguliavimo mechanizmą. Oro balionas kyla dėl oro įkaitinimo kupole.

3. Gondola. Šis konstrukcijos elementas yra skirtas keleiviams ar kroviniams vežti. Medžiagos, iš kurių gaminamos gondolos, yra atsparios oro sąlygoms ir gali atlaikyti didelį svorį. Gondola specialiais trosais tvirtinamas prie kupolo.

Doc. Saulius Japertas. KTU nuotr.

Oro baliono paruošimas ir skrydis

Pirmiausia balionas paguldomas ant šono, tada ištiesiamas kupolas. Uždegamas degiklis ir prasideda oro šildymo procesas. Kaitinamas oras užpildo rutulio apvalkalą, pakyla ir palaipsniui pakelia visą kupolą, o po to ir gondolą.

Pilotas ir keleiviai lipa į gondolą, kuri atrišama nuo žemės. Skrydis prasideda. Mažindamas ir didindamas temperatūrą kupolo viduje, pilotas koreguoja skrydžio aukštį. Kai oras kupolo viduje vėsta, balionas pradeda palaipsniui leistis žemyn.

Norėdamas pagreitinti tūpimą, pilotas palaipsniui išleidžia karštą orą per kupolo šone esantį vožtuvą. Per šį vožtuvą reguliuojamas skridimo kursas.

Tokio blaškymosi ore metu galėjo būti netyčiniai trukdymai iš kitų keleivių pilotui kontroliuojant skrydį – įsivaizduokite, kas gali dėtis gondoloje staigaus leidimosi ir blaškymosi metu.

Aplinkos ir oro sąlygų įtaka skrydžiui

Aplinkos sąlygos turi pakankamai stiprią įtaką skrydžiui oro balionu. Oro balionais galima skristi ištisus metus, bet kuriuo metų laiku, kai vėjas ne didesnis kaip 5 m/s, nėra kritulių ir audros debesų. Laikotarpis nuo balandžio pradžios iki lapkričio pradžios yra palankesnis ir saugesnis skrydžiams.

Šiuo laikotarpiu yra daugiau dienos šviesos, kuri leidžia skraidyti ryte ir vakare, taip pat daugiau dienų, kai oras yra palankus. Paprastai skrydžiai vykdomi rytais ir vakarais, nes tuo metu dažniausiai nėra staigių oro masių srautų, t.y. vėjo gūsių.

„Jei kalbėtume apie nelaimę Šilutės rajone, pagal viešai prieinamą informaciją, tuo metu, kai buvo vykdomas skrydis, meteorologiniai radarai fiksavo audros debesis. Nors minėti debesys pradiniu momentu, kaip galima spėti, buvo pakankamai toli, tačiau greitas jų judėjimas padarė tai, kad įvyko nelaimė“, – sakė S. Japertas.

Oro baliono piloto įgūdžių reikšmė

Bet kurio oro baliono pilotas, kaip ir bet kokio orlaivio vadas, pilnai atsako už skrydžio saugumą. Jie privalo išlaikyti atitinkamus egzaminus, turi turėti patirties oreivystėje, t.y. iš esmės oro balionus pilotuoja patyrę pilotai.

„Sunku pasakyti, kas turėjo įtakos tokiam nekontroliuojamam leidimuisi. Neturint konkrečios informacijos, galima tik pabandyti spėti, kas įvyko. Avarijai įtaką galėjo daryti greitai pasikeitusios oro sąlygos. Staigus oro atšalimas ir oro gūsiai turėjo staigiai nublokšti oro balioną žemyn, o tada jau pakankamai sudėtinga suvaldyti skrydį. Nublokštas ant žemės ar arti jos paviršiaus, oro balionas dar buvo pakankamai daug užpildytas karštu oru, kas lėmė oro baliono vilkimą pažeme. Be to, tokio blaškymosi ore metu galėjo būti netyčiniai trukdymai iš kitų keleivių pilotui kontroliuojant skrydį – įsivaizduokite, kas gali dėtis gondoloje staigaus leidimosi ir blaškymosi metu. Krisdami keleiviai galėjo netyčia nustumti pilotą nuo degiklio ir vožtuvo. O tai yra baliono skrydžio kontrolės praradimas, kuriam daryti įtakos pilotas greičiausiai jau negalėjo. Tačiau, pilotas (šiuo atveju, pilotė) galėjo skirti didesnį dėmesį oro situacijai įvertinti. Gabenant keleivius, reikia būti itin atsargiam ir dėmesingam. Kaip minėta, vienaip ar kitaip, orlaivio pilotas atsako už saugumą“, – teigė ekspertas.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Jon

Jon portretas
Joo...gal pakvieskim kokį santechniką paaiškinti visuomenei baliono konstrukciją, skrydžio aerodinamikos ypatumus... jeigu jau elektrikas laikomas aviacijos ekspertu. Pasirodo, pastarasis tikiu tapo patarnavęs karinėse oro pajėgose. Suprantama, juk ten yra žodis "oro" pavadinime...Cirkas!!!

Blaivus

Blaivus  portretas
O ar ne paprasciau duoti nuoroda i knyga, nei ja perrasyti? Egzpertas kam prie sio veikalo??

Anonimas

Anonimas portretas
Šiksperto vienas tikslas - išteisinti ta netikusią bobą ir viską suversti ant keleivių. Straipsnis vienos fantazijos, jokių faktų. Vien ko vertas šiuolaikinių balionų sulyginimas su brolių Mongolfje balionu. Tie gal irgi propanu kūreno ?
VISI KOMENTARAI 13

Galerijos

Daugiau straipsnių